Kölen monterades bort, blästrades samt ytbehandlades med 2 lager NM Stålprimer 270. Därefter efter ordentlig inställning i våg av både skrov och köl monterades den på plats igen med hjälp av NM Spackel Elastic 705.
Övergången mellan skrov och däck slipades ren, jämnspacklades med NM Spackel 205 och två lager med 300 grams glasväv i NM Laminering 275 A påfördes.
Kölmallar tillverkade efter lämplig Naca-profil tillverkades och monterades på plats. Både profil och programvara för att rita ut den på mallarna hittade vi på internet.
Innan mallarna sattes på plats, tre stycken i höjdled, applicerades en sträng NM Spackel 206 Lätt precis där mallarna skulle sitta. Gladpack (eller annan plastfolie) trycktes fast på spackelsträngen innan mallarna trycktes dit. Detta för att inte mallarna skulle fastna.
När sedan spackelsträngarna härdat togs mallarna bort, strängarna slipades jämna och mellanrummen mellan dem fylldes med NM Spackel 205 och NM Spackel 206 Lätt.
Efter slipning monterades mallarna på plats igen på samma sätt som tidigare och nya spackelsträngar tillverkades.
Inpassningen av mallarna i fram- och bakkant av kölen gjordes nu mycket nogrannt så att inte kölen spacklades sned av misstag och att de hamnade precis i våg.
Därefter när spackelsträngarna härdat spacklades och slipades återigen mellanrummen till rätt nivå och form. Efter härdning och finspackling ytbehandlades kölen med två lager NM Laminering 275 A innan bottenmålningen.