• Epotex – Din epoxyspecialist
  • Mitt konto
  • Om Epotex
  • Båt
    • Glas- och kolfiberväv
    • Fillermaterial och flera tillsatser
    • Spackel, båt
    • Laminering
  • Golv
    • Spackel
  • Jakt
  • Konstgjutning
  • Penslar, rollers och fler verktyg
  • Skyddsutrustning för arbete med Epoxi
  • Produktinfo
  • Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Epotex

Epoxyspecialisten för privatpersoner och företag

  • Webbutik
    • Registrering av kundkonto
    • Offertförfrågan
    • Orderformulär
    • Köpinformation
    • GDPR och allmänna villkor
  • Om Epotex
    • Öppettider och butiksinformation
  • Produktinfo & arbetsbeskrivningar
    • Båt
      • Att veta innan man arbetar med epoxi
      • Fel som kan uppstå
      • Olika arbetsmoment med NM Båt-epoxi
      • Böldpest (osmos)
        • Behandling av skrov som drabbats av plastpest
        • Blandningsinstruktion för NM Böldspärr FS 023
        • Reportage om Böldpestbehandlig
      • Fastsättning och uppspackling köl
        • Reportage om spackling
      • Kallbakning
      • Laminering
      • Nåtlimning
      • Plywood och trä
      • Delaminering
      • Reparation
      • Formtillverkning samt byggnation av båt i form
    • Bygg
      • Golv
        • Vad vi har att erbjuda inom golv
        • Så här går en epoxibeläggning till
        • Detaljlösningar för epoxigolv
        • Pinholes, varför de uppstår och hur de undviks.
      • Injektering
        • Arbetsbeskrivning injektering
      • Väggbeläggning
      • Tankbeläggning, rörbeläggning, akvarier och terrarier
        • Epoxibeläggning i betongsilo med NM Silo 556
        • NM Tanksystem för epoxibeläggning i betongcisterner
        • NM Tanksystem för portät epoxibeläggning på stålytor
        • NM Akvarielack FS 023/90
      • Fuktspärr
      • Impregnering
      • Balkong
    • Industri
      • Epobed Gevärsbeddingmassa
      • Limning
      • Komposit
      • Gelcoat
      • Gjuthartser
      • Verktygstillverkning
    • Rekommendationer för den som handskas med epoxihartser och härdare
    • Färgkarta över standardkulörer
    • Produktinfo
  • Kurser
  • Mitt konto

Reportage om spackling

Hem » Produktinfo & arbetsbeskrivningar » Båt » Fastsättning och uppspackling köl » Reportage om spackling

Kölen monterades bort, blästrades samt ytbehandlades med 2 lager NM Stålprimer 270. Därefter efter ordentlig inställning i våg av både skrov och köl monterades den på plats igen med hjälp av NM Spackel Elastic 705.

Övergången mellan skrov och däck slipades ren, jämnspacklades med NM Spackel 205 och två lager med 300 grams glasväv i NM Laminering 275 A påfördes.

Kölmallar tillverkade efter lämplig Naca-profil tillverkades och monterades på plats. Både profil och programvara för att rita ut den på mallarna hittade vi på internet.

Innan mallarna sattes på plats, tre stycken i höjdled, applicerades en sträng NM Spackel 206 Lätt precis där mallarna skulle sitta. Gladpack (eller annan plastfolie) trycktes fast på spackelsträngen innan mallarna trycktes dit. Detta för att inte mallarna skulle fastna.

När sedan spackelsträngarna härdat togs mallarna bort, strängarna slipades jämna och mellanrummen mellan dem fylldes med NM Spackel 205 och NM Spackel 206 Lätt.

Efter slipning monterades mallarna på plats igen på samma sätt som tidigare och nya spackelsträngar tillverkades.

Inpassningen av mallarna i fram- och bakkant av kölen gjordes nu mycket nogrannt så att inte kölen spacklades sned av misstag och att de hamnade precis i våg.

Därefter när spackelsträngarna härdat spacklades och slipades återigen mellanrummen till rätt nivå och form. Efter härdning och finspackling ytbehandlades kölen med två lager NM Laminering 275 A innan bottenmålningen.

Primary Sidebar

Footer

Öppettider & kontaktinformation

Måndag-Torsdag 07:00-16:00
Fredag 07:00-13:00
info@epotex.se
Telefon: 08-609 00 50
Epotex Säljservice AB Org.nr: 556179-2176
Kontrollvägen 11, 12679 Hägersten

Copyright © 2023 Epotex