• Epotex – Din epoxyspecialist
  • Mitt konto
  • Om Epotex
  • Båt
    • Glas- och kolfiberväv
    • Fillermaterial och flera tillsatser
    • Spackel, båt
    • Laminering
  • Golv
    • Spackel
  • Jakt
  • Konstgjutning
  • Penslar, rollers och fler verktyg
  • Skyddsutrustning för arbete med Epoxi
  • Produktinfo
  • Menu
  • Skip to right header navigation
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Epotex

Epoxyspecialisten för privatpersoner och företag

  • Webbutik
    • Registrering av kundkonto
    • Offertförfrågan
    • Orderformulär
    • Köpinformation
    • GDPR och allmänna villkor
  • Om Epotex
    • Öppettider och butiksinformation
  • Produktinfo & arbetsbeskrivningar
    • Båt
      • Att veta innan man arbetar med epoxi
      • Fel som kan uppstå
      • Olika arbetsmoment med NM Båt-epoxi
      • Böldpest (osmos)
        • Behandling av skrov som drabbats av plastpest
        • Blandningsinstruktion för NM Böldspärr FS 023
        • Reportage om Böldpestbehandlig
      • Fastsättning och uppspackling köl
        • Reportage om spackling
      • Kallbakning
      • Laminering
      • Nåtlimning
      • Plywood och trä
      • Delaminering
      • Reparation
      • Formtillverkning samt byggnation av båt i form
    • Bygg
      • Golv
        • Vad vi har att erbjuda inom golv
        • Så här går en epoxibeläggning till
        • Detaljlösningar för epoxigolv
        • Pinholes, varför de uppstår och hur de undviks.
      • Injektering
        • Arbetsbeskrivning injektering
      • Väggbeläggning
      • Tankbeläggning, rörbeläggning, akvarier och terrarier
        • Epoxibeläggning i betongsilo med NM Silo 556
        • NM Tanksystem för epoxibeläggning i betongcisterner
        • NM Tanksystem för portät epoxibeläggning på stålytor
        • NM Akvarielack FS 023/90
      • Fuktspärr
      • Impregnering
      • Balkong
    • Industri
      • Epobed Gevärsbeddingmassa
      • Limning
      • Komposit
      • Gelcoat
      • Gjuthartser
      • Verktygstillverkning
    • Rekommendationer för den som handskas med epoxihartser och härdare
    • Färgkarta över standardkulörer
    • Produktinfo
  • Kurser
  • Mitt konto

Nåtlimning

Hem » Produktinfo & arbetsbeskrivningar » Båt » Nåtlimning

Nåtlimning av skrovsida

Kanske är nåten dålig och läcker, gör då så här:

  • Öppna nåten med såg eller fräs, undersök först vilken tjocklek så att man kan få lämpliga trälister att sätta in i sprickan.
  • Rensa sprickan och fyll den med NM Lim 250 och se till att limmet tränger ned i botten. Knacka nu in trälisten i sprickan och se till att den stannar i sprickan. Skrapa bort överflödigt lim.
  • När limmet är härdat och hårt efter ungefär 2 dygn, slipas överflödigt trä bort och båten har återfått sitt utseende som ny efter slutlackering eller målning.

Nåtlimning av däck eller andra ytor

Ribbad teak:
På en plastbåt består vanligtvis däcket av en sk sandwichkonstruktion med en rugglig yta. Båtägaren drömmer om ett teakdäck och detta är nu möjligt på ett naturvänligt sätt.

  • Rita upp på däcket var Du vill ha teakdäck.
  • Slipa bort ruggligheten ordentligt.
  • Beställ 3 mm teak, mahogny eller något annat träslag Du vill ha. Bredden bör vara ca 40 mm.
  • Forma ribborna så att ett vackert mönster bildas. Du kan tejpa ihop mönstret.
  • Lägg NM Laminering 275 A lätt tixad med NM Tix 150 eller NM Filler 51 flödigt på däcket (ytor som ej skall ha däck maskeras med tejp). Lägg ribborna på plats. Håll ribborna fastpressade med hjälp av att i fogarna borra ned s k gipsskruv med bricka eller tyngder. Skrapa ur fogen och eventuellt överskott av epoxi.
  • Låt nu detta härda i ett dygn.
  • Skruva ur skruvarna och fyll hålen med NM Laminering 275 A. Vänta tills inget mer tränger ned i hålet.
  • Färga in NM Laminering 275 A med NM Svart pasta ca 5 %. Häll detta i fogarna.
  • Lutar dessa mycket behövs NM Tix 150 i blandningen enligt ovan, eventuellt kan man tejpa fogarna före ifyllning. Kontrollera att alla fogar och skarvar är fyllda.
  • Om luftblåsor uppkommer kan man använda varmluft, t ex hårtork eller varmluftspistol, för att få dessa att spricka.
  • Efter 2 dygn slipar Du bort överskottet av epoxin, så att träts lyster kommer fram med tydliga fogar.
  • Ett däck enligt ovan blir så lätt att det ej påverkar båtens stabilitet, samtidigt som det gått åt lite trä. Däcket kan Du lacka, olja eller ha det naturellt, allt efter önskemål.
  • Ett däck av kryssfanér kan också behandlas enligt ovan men då skall kryssfanéren avslipas och grundas med NM Laminering 275 A samt beläggas med ett lager glasfiberväv 160 – 300g/m2. Lycka till!

Primärt sidofält

Menyval

  • Aquarium & Terrarium
  • Båt
    • Fillermaterial och flera tillsatser
    • Gelcoat
    • Glas- och kolfiberväv
    • Laminering
    • Lim
    • Spackel, båt
    • Golv
    • Lack, golv
    • Spackel
  • Jakt
  • Konstgjutning
  • Utrustning & Tillbehör
    • Penslar, rollers och fler verktyg
    • Skyddsutrustning för arbete med Epoxi

Footer

Öppettider & kontaktinformation

Måndag-Torsdag 07:00-16:00
Fredag 07:00-13:00
info@epotex.se
Telefon: 08-609 00 50
Epotex Säljservice AB Org.nr: 556179-2176
Fittjavägen 23, 145 53 Norsborg

Copyright © 2025 Epotex