• Epotex – Din epoxyspecialist
  • Mitt konto
  • Om Epotex
  • Båt
    • Glas- och kolfiberväv
    • Fillermaterial och flera tillsatser
    • Spackel, båt
    • Laminering
  • Golv
    • Spackel
  • Jakt
  • Konstgjutning
  • Penslar, rollers och fler verktyg
  • Skyddsutrustning för arbete med Epoxi
  • Produktinfo
  • Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Epotex

Epoxyspecialisten för privatpersoner och företag

  • Webbutik
    • Registrering av kundkonto
    • Offertförfrågan
    • Orderformulär
    • Köpinformation
    • GDPR och allmänna villkor
  • Om Epotex
    • Öppettider och butiksinformation
  • Produktinfo & arbetsbeskrivningar
    • Båt
      • Att veta innan man arbetar med epoxi
      • Fel som kan uppstå
      • Olika arbetsmoment med NM Båt-epoxi
      • Böldpest (osmos)
        • Behandling av skrov som drabbats av plastpest
        • Blandningsinstruktion för NM Böldspärr FS 023
        • Reportage om Böldpestbehandlig
      • Fastsättning och uppspackling köl
        • Reportage om spackling
      • Kallbakning
      • Laminering
      • Nåtlimning
      • Plywood och trä
      • Delaminering
      • Reparation
      • Formtillverkning samt byggnation av båt i form
    • Bygg
      • Golv
        • Vad vi har att erbjuda inom golv
        • Så här går en epoxibeläggning till
        • Detaljlösningar för epoxigolv
        • Pinholes, varför de uppstår och hur de undviks.
      • Injektering
        • Arbetsbeskrivning injektering
      • Väggbeläggning
      • Tankbeläggning, rörbeläggning, akvarier och terrarier
        • Epoxibeläggning i betongsilo med NM Silo 556
        • NM Tanksystem för epoxibeläggning i betongcisterner
        • NM Tanksystem för portät epoxibeläggning på stålytor
        • NM Akvarielack FS 023/90
      • Fuktspärr
      • Impregnering
      • Balkong
    • Industri
      • Epobed Gevärsbeddingmassa
      • Limning
      • Komposit
      • Gelcoat
      • Gjuthartser
      • Verktygstillverkning
    • Rekommendationer för den som handskas med epoxihartser och härdare
    • Färgkarta över standardkulörer
    • Produktinfo
  • Kurser
  • Mitt konto

Reparation

Hem » Produktinfo & arbetsbeskrivningar » Båt » Reparation

Reparation av trä och fanér

Torka skadan eller hålet, tag bort allt dåligt trä. Häll eller pressa in NM Laminering 275 A. Om det är större hål, fyll NM Laminering 275 A med någon av våra fyllnads-material.

Större skador hugger man upp och tillpassar en träbit, liknande underlaget. Sedan fyller man enligt ovan och pressar dit träbiten och håller den fixerad tills härdning skett, varefter allt slipas.

Är skadan genomgående, bör man förstärka med remsor av glasfiberväv.

Tänk på att skrapa bort allt överskott av lim.

Reparation av skador i laminat

Vid små skador, torka och slipa området. Fyll med NM Laminering 275 A som är blandad med någon av våra fyllnadsmaterial.

Vid stora eller genomgående laminatskador slipas laminatet i vinkel så att det går att lägga dit nya bitar av glasfiberväv i olika storlekar. Börja nedfasningen ca 20 cm utanför skadan och slipa så att man får ca 5 cm överlapp på varje glasfiberväv.

Laminera sedan med NM Laminering 275 A och glasfiberväv till rätt storlek.

Om skadan är stor, så måste man göra en form som motsvarar skrovet, däcket eller något  annat. Denna formbit kläs med t.ex. polyeten eller hårdvaxas. På denna yta bygger man upp laminat i rätt tjocklek enligt metod ovan. Därefter tas formen bort. Efter slipning målas ytan i samma färg som tidigare, eventuellt på båda sidor.

Är balkar, bottenstockar eller andra förtärkningar skadade, lagas dessa på samma sätt, fast här bör man inte spara på nedslipningen utan det får gärna bli mer än nämnda 20 cm.

Primary Sidebar

Footer

Öppettider & kontaktinformation

Måndag-Torsdag 07:00-16:00
Fredag 07:00-13:00
info@epotex.se
Telefon: 08-609 00 50
Epotex Säljservice AB Org.nr: 556179-2176
Kontrollvägen 11, 12679 Hägersten

Copyright © 2023 Epotex